Cameron Carpenter - Koncert

Jeho extravagance jde ruku v ruce s nezpochybnitelnou virtuozitou, napsal o Carpenterovi deník The New Yorker, a označil ho za „superstar“. Sám hudebník trvá na tom, že otevřenost k hudbě pro současné publikum patří - tím míní, že varhaníci se nemohou uzavírat v kostelech.

 

Vstupenky si můžete rezervovat přes web u nás anebo si je zakoupit přes rezervační systém Kulturního a kongresového centrav Litoměřicích:  Vstupenky

Cameron Carpenter

Androgynní image a blyštivé kostýmy nepřekvapí na rockové scéně, méně obvyklé už jsou v klasické hudbě. Americký varhaník Cameron Carpenter jednoznačně boří zažité představy.

Jeho extravagance jde ruku v ruce s nezpochybnitelnou virtuozitou, napsal o Carpenterovi třeba nedávno deník The New Yorker, a dokonce ho označil za „superstar“. Sám hudebník trvá na tom, že otevřenost k hudbě pro současné publikum patří  - tím míní, že varhaníci se nemohou uzavírat v kostelech.

Udržet balanc mezi tzv. moderním a klasickým světem se mu zatím daří. Svědčí o tom i to, že je prvním varhaníkem, který získal nominaci na cenu Grammy, jeho album If You Could Read My Mind na sklonku léta ocenila i porota ECHO Klassik v kategorii Instrumentalista roku.

Cameron Carpenter patří mezi zázračné děti. Hrát začal už ve čtyřech letech a v jedenácti už interpretoval Bachův Dobře temperovaný klavír. Na střední škole upravil pro varhany více než sto stěžejních děl včetně Mahlerovy Páté symfonie a začal psát i vlastní skladby. První desku Notes From Underground natočil v roce 2005, o rok později následovala nahrávka Musorgského Obrázků z výstavy.

Ačkoli  má ve světě klasické hudby pověst extravagantního umělce a kontroverzního člověka, nelze mu upřít porci geniality. Pověst nekonformně smýšlejícího umělce završil, když si v Americe nechal na vlastní návrh postavit unikátní digitální varhany, futuristický nástroj v hodnotě 1,2 milionu dolarů.

„Varhany jsou nejuniverzálnější nástroj vůbec. Ne kvůli nějaké metafyzické nebo emocionální kvalitě, a už vůbec ne kvůli spojení s křesťanstvím, ale protože jejich historie jde podobnou cestou jako historie klasické geometrie,“ domnívá se.

Právě matematika je podle něho jediným univerzálním jazykem, považovat za něj hudbu je podle Carpentera nedorozumění, které má vliv i na to, jak lidé vnímají varhany. „Jsou velmi zatížené nánosem z devatenáctého století,“ obává se. 

„Nezajímá mě dostat varhanní hudbu z kostelů, především se já sám chci dostat ven z kostelů. Kostel je nevhodný pro vystupování hudebníka v konkurenčním prostředí, stejně jako třeba vlakové nádraží.“

Program

 

Richard Wagner (1813-1883)                                                                                                
Předehra k  opeře „Die Meistersinger von Nürnberg“                                                                úprava pro varhany - Cameron Carpenter
                                                                                                                                                                        Johann Sebastian Bach (1685-1750)                                                                                                  
Die Kunst der Fuge BWV 1080                                                                                                   Contrapunctus 9 à 4 alla Duodecima

Astor Piazzolla (1921-1992)                                                                                                               Oblivion                                                                                                                                      
úprava pro varhany - Cameron Carpenter


Johann Sebastian Bach (1685-1750)                                                                                                  Preludium a Fuga h-Moll BWV 544 pro varhany

Louis Vierne (1870-1937)                                                                                                                     Carillon de Westminster


********************************* PAUSE ***********************************


Petr Iljič Čajkovskij (1840-1893)                                                                                                

Třetí věta 6. Symfonie h moll op. 74 (Patetická)
Allegro molto vivace


Johann Sebastian Bach (1685-1750)                                                                                      Choralvorspiel „O Mensch, bewein dein Sünde groß“ BWV 622 Es-Dur                                    z  Orgelbüchlein BWV 599-644
Adagio assai


Cameron Carpenter (nar. 1981)                                                                                                    Improvizace


Johann Sebastian Bach (1685-1750)                                                                                            Passacaglia a Fuga c-Moll BWV 582

 

Vstupenky si můžete rezervovat přes web u nás anebo si je zakoupit přes rezervační systém Domu Kultury v Litoměřicích  Vstupenky

Dům kultury, Litomeřice Úterý 6. 6. 2017 / 19:00